تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

حتما برایتان سوال شده که “پس عزت نفس بالا چیه؟ اصلا تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس باهم چیه؟ ما در این مقاله قصد داریم تفاوت آنها و تاثیرات هرکدام بر زندگی مان را توضیح دهیم.

 ۱. تاثیرات هر کدام بر زندگی چگونه است؟

  ۲. تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

 

تاثیرات هر کدام بر زندگی چگونه است؟

در مقاله قبل به تفصیل در مورد عزت نفس توضیج دادیم و راه های تقویت آن را برشمردیم. اما حتما برای شما هم سوال است که “پس اعتماد به نفس چیه؟ مگه این دوتا تفاوتی با هم دارن؟ خب جواب این سوال این است که بله این دو باهم تفاوت دارند و دو مفهوم کاملا جداگانه را می رسانند. وقتی از عزت نفس صحبت می کنیم در واقع داریم به آنچه که درونمان میگذرد اشاره میکنیم. جوری که جهان را می بینیم و حس می کنیم و از همه مهمتر جوری که خودمان را می بینیم و ارزشی که برای خودمان قائل می شویم. اینها مفاهیم عزت نفس هستند.

اما در مقابل آن اعتماد به نفس وجود دارد که بیشتر به جنبه های بیرونی زندگی ما مربوط است. مثلا موفقیت ها و توانایی ها و موقعیت شغلی و  داشته هایمان چیزهایی هستند که باعث می شوند اعتماد به نفس ما بالا برود. کمبود عزت نفس باعث می شود در جمع خود را کوچک تر از بقیه بدانید و احساس کنید که به اندازه دیگران خوب نیستید. اما کافیست شناخت کافی از خود داشته باشید تا با شناخت کامل استعداد ها و توانمندی هایتان عزت نفس تان که نقش تعیین کننده ای در پیروزی چالش های زندگی شما دارد، تقویت شود. خودشناسی و باور داشتن به توانمندی ها یکی از اصلی ترین راههای افزایش عزت نفس است. ما معمولا فقط به اعتماد به نفس اهمیت میدهیم زیرا ترجیح میدهیم لیست بلند بالای مهارت ها و دستاوردهای مان را به رخ دیگران بکشیم تا اینکه بخواهیم با خودمان رو به رو شویم و شکست ها و کمبود هایمان را ببینیم و در صدد رفعشان بر بیاییم. در واقع ما این شکست های درونی را پشت نقاب دستاوردهایمان پنهان می کنیم. اما همه میدانند که این موفقیت ها معیار داشتن عزت نفس بالا نیست.

در زندگی تمام انسان های این عالم هستی فراز و نشیب های زیادی وجود دارد و هر کسی به فراخور سبک زندگی اش از دارا و ندار، سفید و سیاه، ایرانی و خارجی و … افت و خیز های خود را در زندگی اش دارد. اما تفاوت در عزت نفس افراد است افرادی که عزت نفس پایینی دارند این افت و خیز ها کوچک در زندگیشان تاثیرات بزرگی دارد و گاه باعث نابودی و اقدام به خودکشی هم می شود. اما افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند دارند این موارد در زندگیشان تاثیر آنچنانی ندارد و میتوانند به راحتی از آنها گذر کنند و زندگی شان را ادامه دهند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست؟

اعتماد به نفس به معنای اطمینان داشتن به خود و توانایی های خود است. در واقع کسانی که به خودشان اعتماد دارند:

  • باور دارد که توانایی برقراری ارتباط موفقی با دنیا دارد
  • از چالش های جدید زندگی استقبال می کند
  • فرصت ها را از دست نمی دهد
  • از پس مشکلات بر می آید و مسئولیت اشتباهاتش را می پذیرد

همانطور که اعتماد به خود باعث می شود موفقیت های بیشتری کسب کنیم، با طی درجات موفقیت اعتمادمان به خودمان هم بالاتر می رود.

البته ممکن است شما فقط در یک حوزه خاص به خودتان مطمئن باشید. مثلا آشپزی تان خیلی خوب است و هربار کسی از شما تعریف می کند اعتماد به نفستان هم بیشتر می شود، اما از صحبت در جمع می ترسید و اصلا اعتماد انجام آن را ندارید. پس این مسئله بدین معنا نیست که شما در همه زمینه ها به خودتان مطمئنید. زیرا از آنجایی که اعتماد به نفس ارتباط تنگاتنگی با مهارت های شما دارد، احتمالا فقط در زمینه هایی که مهارت کافی دارید اعتماد بالایی به خود دارید. عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه در موازات هم نیستند و خیلی وقت ها ممکن است ما اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم ولی عزت نفسمان خیلی پایین باشد. به طور مثال همه ما خواننده های زیادی را می شناسیم که می توانستند در مقابل هزاران تماشاچی اجرا کنند بدون اینکه از این همه جمعیت وحشت داشته باشند ولی در عین حال به دلیل عزت نفس پایین خودکشی کردند.
ما را در کارگاه حضوری عزت نفس همراهی کنید تا باهم ارزشمندی درونی تان را بیابیم.
عزت نفس به معنای ارزش درونی ما برای خودمان است. در واقع عزت نفس یعنی ما چقدر در رفتار و درونمان برای خودمان ارزش قائل هستیم. علاوه بر آن عزت نفس تعیین کننده ی طرز فکر، احساسات و رفتارهایمان است و نشان میدهد که رابطه ما با خودمان و دیگران چگونه است.

کسانی که عزت نفس بالای دارند با میزان درآمد یا جایگاه اجتماعی شان خودشان را بالا نمی برند، بلکه بیشتر به جنبه های درونی تر خودشان توجه دارند مثلا:

  • به خودشان احترام میگذارند
  • به سلامتی خود اهمیت می دهند
  • از شکست خوردن یا جواب رد شنیدن نمی ترسند

البته این به این معنا نیست که افرادی که عزت نفس بالا دارند نا امید یا ناراحت نمی شوند، چرا آنها هم نا امید می شوند ولی با این تفاوت که اجازه نمی دهند این شکست ها تعریفشان کنند.

  • میتوانند روابط پایدار و عمیق برقرار کنند
  • توانایی ریسک پذیری دارند
  • نسبت به خودشان و دیگران بخشنده هستند

بنابراین می بینیم که تفاوت این دو مفهوم در بروزشان است. از سویی اعتماد به نفس ارتباط نزدیکی با عزت نفس دارد و کسانی که عزت نفس بالایی دارند به احتمالی زیاد اعتمادش به خودش هم بالا خواهند بود در صورتی که عکس این قضیه برقرار نیست و لزوما کسی که اعتماد به نفس دارد عزت نفس بالایی ندارد. به طور خلاصه میتوان گفت که ما با عصای اعتماد به نفس مهارت هایمان را به نحو احسنت انجام میدهیم و با قلم عزت نفس آنها را ارزش گذاری می کنیم.

محتویات دپارتمان در یک نگاه

ترتیب پیشنهادی فرافکر برای مطالعه مطالب دپارتمان

دیدگاهتان را بنویسید