رابطه از راه دور خوب است یا بد؟ یک بار برای همیشه!

رابطه از راه دور خوب است یا بد؟ یک بار برای همیشه!

 آیا تا به حال وارد یک رابطه راه دور شده اید؟
همه میگویند هیچ اعتمادی به روابط راه دور نیست و ماندن در چنین روابطی کار غیر منطقی است.
اما ما میخواهیم به شما یاد بدهیم که چطور رابطه عاطفی راه دورتان را حفظ کنید

در این مقاله در کمتر از ۵ دقیقه یاد می گیرید چطور یک رابطه خوب و طولانی راه دور داشته باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

چرا رابطه راه دور برقرار می کنیم؟

در این عصر که شبکه های اجتماعی افراد زیادی را از سرتاسر جهان به هم وصل می کنند آشنا شدن با کسانی که کیلومترها دورتر از ما زندگی میکنند تنها نیازمند چند کلیک است. در این میان ممکن است با کسی وارد رابطه عاطفی شویم و تا به خودمان بیاییم ببینیم که با وجود کیلیومترها فاصله عاشق شده ایم. اما دلایل زیاد دیگری نیز برای برقراری رابطه راه دور وجود دارد.

به طور مثال یکی از دلایل می تواند سربازی رفتن همسر یا دوستتان باشد.

همینطور گاهی شرایط کاری کسی که با او در رابطه هستید ایجاب میکند که شهرش را عوض کند یا برای مدت مشخصی به شهر دیگری سفر کند. البته همه اینها برای شرایطی هستند که شما در ابتدا رابطه ی نزدیکی داشتید اما به اقتضای شرایط از هم دور شدید.

سوال این است که چگونه بعضی افراد از همان ابتدا عاشق کسی می شوند که انقدر با آنها فاصله جغرافیایی دارد؟ و احتمالا ماهی یک بار یا چند ماه یکبار می توانند همدیگر را ببینند؟ آیا این افراد دچار صمیمیت گریزی هستند؟

علاوه بر شرایط کاری که در بالا گفته شد بسیاری از روابط راه دور پیش زمنیه های روانی دارند. اینجا ابتدا باید موضوع وابستگی را توضیح دهیم. افراد از لحاظ وابستگی به ۴ دسته شخصیتی تقسیم میشوند.

  • شخصیت هایی که دارای وابستگی ایمن هستند
  • شخصیت هایی که دچار وابستگی اضطرابی هستند
  • شخصیت هایی که دچار وابستگی اجتنابی هستند
  • و در نهایت شخصیت هایی که وابستگی نامنظم دارند


در بین این چهار گروه فقط افراد دسته اول می توانند هم برای رابطه ارزش قائل باشند و هم بیش از حد از جدایی وحشت نداشته باشند. و در نتیجه فقط افراد این گروه می توانند روابط سالم و پایدار برقرار کنند. افراد گروه آخر دچار سردگمی هستند یعنی این افراد در کودکی هم ترس و هم آرامش را تجربه کرده اند و در نتیجه در روابط بزرگسالی کمی سردرگم رفتار می کنند.

وابستگی اجتنابی و اضطرابی 

دو دسته ی دیگر یعنی وابستگی اضطرابی و اجتنابی موضوع بحث امروز ما هستند که بخش بزرگی از جامعه روابط ناسالم را تشکیل میدهند. آیا رابطه عاطفی از راه دور رابطه ناسالمی است؟ برای بعضی افراد بله!

وابستگی اضطرابی

افراد دچار شخصیت وابسته اضطرابی معمولا بسیار نگران این هستند که پارتنرشان ترکشان کند. این افراد میخواهند مدام توسط پارتنرشان تایید شوند و بسیار وابسته هستند. حالا تصور کنید که مجبور شوند از او فاصله بگیرند. عملا زندگی برایشان جهنم می شود! بنابراین روابط عاطفی راه دور به هیچ وجه با شخصیت وابسته و رهاشده ی این دسته نمی خواند.

وابستگی اجتنابی

از طرفی افراد با الگوی وابستگی اجتنابی از برقراری ارتباط عاطفی با پارتنرشان اجتناب می کنند و ترجیح میدهند که فاصله بگیرند زیرا زمانی که زیاد به کسی نزدیک میشوند احساس خفگی می کنند. حالا اگر بخواهیم این افراد را در یک رابطه راه دور تصور کنیم می بینیم که زمان هایی که از هم فاصله دارند همه چیز خوب است ولی وقتی بعد از مدتها یکدیگر را می بینند از اینکه باید دوباره احساساتشان را بروز دهند و صمیمی شوند میترسند در نتیجه از پارتنرشان دوری می کنند و رابطه نابود می شود.

کدام بیشتر باعث رابطه دور می‌شود؟

آمار نشان می دهد که بخش زیادی از روابط راه دور توسط این دو دسته از افراد شکل می گیرند. همانطور که گفتیم آنها  وقتی از هم جدا هستند شرایط روحی وحشتناکی را در روابط عاطفی دور از هم شان تجربه میکنند و وقتی هم که بعد از مدتی  بهم میرسند باز هم رابطه خوبی نخواهند داشت.

همیشه تصور می شد که افراد دچار وابستگی اجتنابی روابط ناسالم تری دارند. ولی این فقط در مورد روابط نزدیکشان صادق است. در واقع تحقیقات نشان داده این افراد در روابط عاطفی راه دور بسیار بهتر عمل می کند زیرا می توانند بعد از جدا شدن از پارتنرشان دوباره استقلال شان را بدست بیاورند.

این دسته از افراد ممکن است بسیار به سمت رابطه راه دور کشیده شوند زیرا اگر نتوانند فاصله شان را با دیگران حفظ کنند دچار ناآرامی میشوند. بنابراین مشکل آنها در برقراری ارتباط راه دور فقط زمانی بروز می کند که بعد از مدتی همدیگر را می بینند. در این شرایط به دلیل شخصیت اجتنابی آنها رابطه دچار فروپاشی می شود.

بنابراین اگر شما در حال حاضر در یک رابطه راه دور به سر میبرید یا دچار این نوع وابستگی هستید و یا شرایط کاری و تحصیلی و سربازی بینتان فاصله انداخته است. اگر هیچ کدام از موارد کاری را ندارید شاید بهتر است این را به عنوان زنگ خطر در نظر بگیرید.

چگونه یک رابطه راه دور را نجات دهیم؟

بسیاری از افراد معتقدند که چیزی به اسم عشق از راه دور وجود ندارد. قطعا همیشه از اطرافیانتان شنیده اید که میگویند روابط راه دور هیچوقت به نتیجه نمی رسند و بهتر است هیچوقت چنین رابطه ای را ادامه ندهید.

ما هم نمیگوییم که حفظ روابط عاطفی از راه دور کار اسانی ست. قطعا این فاصله ی اضافه خیلی چیزها را سخت تر می کند. حتما بیشتر احساس تنهایی میکنید و اوضاع پیچیده تر می شود. اما از طرف دیگر ویژگی های خوبی هم دارد.

در اینجا می خواهیم به کسانی که در حال حاضر در روابط راه دور هستند چند نکته ی زیر را یادآوری کنیم:

از ارتباط بیش از حد پرهیز کنید

زیاد حرف زدن در روابط راه دور تاثیر منفی دارد

درست است که از هم فاصله دارید ولی اگر بخواهید این فاصله را با چک کردن های ۲۴ ساعته و ساعت ها پشت تلفن صحبت کردن پر کنید ضربه بزرگی به رابطه تان زده اید و باعث می شوید که هم خودتان و هم طرف مقابل از دوست داشتن خسته شوید.

برای مدیریت رابطه تعدادی قانون تعیین کنید

برای رابطه تان قانون وضع کنید

لازم است خواسته هایتان از این رابطه را خیلی واضح مطرح کنید. یک سری قوانین تعیین کنید تا اتفاقی نیفتد که انتظارش را ندارید. مثلا مشخص کنید که آیا چون رابطه راه دوری دارید میتوانید زمان هایی که از هم دورید با افراد دیگری وارد رابطه شوید یا نه؟ بهتر است اینها را همان اول مشخص کنید.

 باهم صحبت کنید

صبح بخیر و شب بخیر گفتن به هیچ عنوان فراموش نشود! علاوه بر این سعی کنید او را در جریان اتفاقات روزمره قرار دهید، برایش عکس و فیلم بفرستید و محبتتان را به او نشان دهید.

از موقعیت های خطرناک دور بمانید

خطر در رابطه راه دور

مثلا وقتی می دانید رفتن به یک مهمانی خاص یا بیرون رفتن با یکی از دوستانتان باعث حساس شدن پارتنرتان می شود سعی کنید یا پیش از رفتن به او خبر دهید و خیالش را راحت کنید و یا اصلا نروید. باید این را درک کنید که رابطه راه دور ملزوماتی دارد و نگهداری آن از روابط نزدیک سخت تر است. زیرا در این حالت افراد حس می کنند هیچ کنترلی روی اوضاع ندارند و به شدت احساس ضعف و ناامیدی می کنند. فکر کنم بهتر است یکدیگر را در این شرایط قرار ندهید.

کارهای دو نفری انجام دهید

دو نفری خرید کردن

مثلا برنامه بذارید تا یک کتاب را باهم شروع کنید یا یک سریال را سر ساعت خاصی باهم ببینید. میتوانید هنگام خرید لایو بگیرید و با او صحبت کنید, طوری که انگار باهم خرید رفته اید.

 به هم سر بزنید

دیدار بعد از مدت طولانی

قطعا این مهمترین بخش یک رابطه راه دور است. بعد از این همه دوری و انتظار بالاخره می توانید همدیگر را ببینید، دست هم را بگیرید و لذت ببرید. فقط مواظب باشید با افراط و تفریط کاری نکنید که برای جدا شدن از شما و برگشتن به زندگی قبلی اش لحظه شماری کند!

هدف گذاری کنید

هدف گذاری برای روابط راه دور

از خودتان این سوال ها را بپرسید:

  • آخرش میخوام به چی برسم؟
  • تا کی قراره از هم دور بمونیم؟
  • من تا کی میتونیم دوری رو تحمل کنم؟
  • آینده مون چی میشه؟

 از تنهایی تان لذت ببرید

از تنهایی خود لذت ببرید

دنیای شما حول پارتنرتان نمی چرخد بنابراین سعی کنید خودتان را به کارهای دیگری هم مشغول کنید. مثلا با دوستان و فامیل هایتان بیرون بروید، ورزش کنید و هر سرگرمی دیگری که فقط مال خودتان باشد. حقیقت این است که ما نمی توانیم یک رابطه راه دور را تا ابد ادامه دهیم و باید در نهایت جایی یا از هم جدا شویم یا باهم زندگی کنیم. در نتیجه بهتر است باهم بنشینید و برنامه ریزی کنید ببینید هدف نهایی تان چیست و این خیلی مهم است که هدف جفتتان یکی باشد. چون در این صورت حتی اگر خیلی از هم دور باشید با این حال انگیزه دارید.

 باهم صادق باشید

صداقت

اگر از چیزی می ترسید یا چیزی نگرانتان می کند باهم در موردش صحبت کنید. اگر بخواهید پنهاش کنید خیلی زود از درون خورد می شوید. شاید او بتواند کمکتان کند. تازه بهتر است مشکلات را همان اول که هنوز خیلی پیچیده نشده اند حل کرد نه بعدا که کار از کار گذشته.

برنامه کاری یا درسی یکدیگر را بدانید

برنامه کاری و درسی

وقتی از برنامه هم مطلع باشید آنوقت می دانید که او کی بیکار است و در نتیجه می توانید تماس بگیرید یا پیام دهید.

به یکدیگر یادگاری بدهید

یِادگاری

یادگاری ها از قدرت احساسی بالایی برخوردارند. ما انسان ها عادت داریم تا خاطرات را داخل اشیا زندانی کنیم. تنها یک گیره مو یا یک حلقه کوچک میتواند خاطراتی را زنده کند که اکثر مواقع برایمان بسیار با ارزش هستند. و به دلیل همین بار احساسی بالا دادن یک یادگاری به کسی که بسیار از شما دور است می تواند همیشه شما را در ذهن او نگه دارد.

مثبت فکر کنید

مثبت فکر کنید

یک نکته مهم در مورد روابط عاطفی راه دور این است که باید به طور مداوم انرژی مثبت به خودتان تزریق کنید. طبیعتا منتظر ماندن خیلی سخت است و قطعا روزهایی خواهد بود که احساس تنهایی خواهید کرد ولی در نهایت این هدفتان است که به شما انگیزه ادامه دادن میدهد.

پس مثبت فکر کنید!

نتیجه

در نهایت چه وارد رابطه ای شدید که پس از مدتی بینتان فاصله افتاد و چه اینکه از همان اول رابطه راه دور را شروع کردید؛
باید این را بدانید که صحبت کردن، حمایت کردن و تلاش کردن کلیدهای اصلی حفظ یک رابطه هستند. 

پیشنهادات ویژه برای این مقاله

سوال و نظرات خودتون رو از طریق باکس دیدگاه در پایین با ما به اشتراک بذارید👇

دیدگاهتان را بنویسید