عزت نفس چیست و چطور برای همیشه با عزت نفس پایین خداحافظی کنیم؟

عزت نفس پایین چه نشانه هایی دارد؟
چگونه عزت نفس خود را تقویت کنیم؟
عزت نفس پایین یعنی “همه می گویند خیلی باهوشم اما من اصلا چنین احساسی ندارم و فکر می کنم همیشه دیگران را ناامید خواهم کرد و مایه خجالت خواهم شد.”
اگر شما هم با خودتان این گونه حرف زده اید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید!

آنچه در این مقاله می خوانید:

عزت نفس چیست؟

تعریف شما از عزت نفس چیست ؟
عزت نفس کلید پشت بسیاری از تصمیمات شما، برخورد هایتان و حالات روحی ای است که در طول روز تجربه می می کنید.

در واقع عزت نفس تصوریست که شما نسبت به خودتان دارید. اگر این تصویر ارزشمند باشد باعث می شود بیشتر در زندگی تان پیشرفت کنید، از زندگی لذت ببرید و خوشحال باشید ولی اگر تصویری که از خودتان دارید بی ارزش و منفی باشد آنوقت می تواند تاثیرات بسیار بدی در انتخاب هایی که می کنید، آدم هایی که به زندگی تان راه می دهید و مسیرهایی که می روید بگذارد.

برای اینکه با این نیروی بزرگ و تاثیرگذار درونی مان آشنا شویم باید اول بخش های آن را بشناسیم.

سه جنبه اساسی انسانها 

انسان ها دارای سه جنبه اساسی هستند: جسمی، احساسی، روانی. و این سه جنبه کاملا در عزت نفس ما تاثیرگذارند. بنابراین وقتی می خواهیم عزت نفس را بشناسیم باید ابتدا از این سه جنبه به آن نگاه کنیم:

  • احترام به خود؛ افکارتان نسبت به خودتان
  • تصویر ذهنی از خود؛ تصویری که شما از خودتان به تنهایی و در ارتباط با دیگران دارید
  • اعتماد به خود؛ حسی که نسبت به خودتان دارید

به همین دلیل است که هروقت کسی میگوید هر روز برو جلوی آینه و از خودت تعریف کن تا عزت نفست بالا برود می خندیم و اهمیتی به حرف هایش نمی دهیم. زیرا همه مان می دانیم عزت نفس جنبه های درونی دارد و چیزیست که ما باید واقعا از درون حس کنیم و باور کنیم.

یک نمونه 

مثلا من دوستی داشتم که تصویر ذهنی بسیار منفی ای از خودش داشت. در صورتی که از نظر من و خیلی های دیگر واقعا باهوش و با استعداد و زیبا بود. و با اینکه ما هر روز این ها را به او یادآوری می کردیم اما احساس بی ارزشی درونی او با این حرف ها از بین نمی رفت و نهایتا فقط برای ساعتی احساس بهتری نسبت به خودش پیدا می کرد.

واقعا ناراحت کننده است که ببینید کسی که دوستش دارید از عزت نفس پایین رنج می برد و شما هم کاری از دستتان بر نمی آید.

اما خوشبختانه عزت نفس چیزی نیست که شما بخواهید آن را بسازید یا درون خودتان به وجود بیاورید. بلکه مانند یک عضو قدیمی همیشه درونتان وجود داشته اما تحت تاثیر عواملی لکه هایی روی آن را پوشانده که نیاز به تمیزکاری دارد.

توپ سفیدی را تصور کنید که روی مسیری گل آلود غلت میزند و حرکت می کند. با هر غلت لایه های نازکی از گل روی آن را می پوشاند تا زمانی که دیگر سفیدی آن مشخص نیست زیرا پشت هزاران لایه گل پنهان شده.

اگر دارید این مقاله را می خوانید شاید وقت آن شده که دستی به روی سیاهی های درونتان بکشید. اینجا را کلیک کنید تا باهم در این مسیر همراه شویم 🙂

چرا عزت نفس پایینی داریم؟

کسی که عزت نفس خوبی داشته باشد ویژگی های زیر را دارد:

  1. برای خودش ارزش قائل است و خوش را دوست دارد
  2. توانایی تصمیم گیری دارد
  3. نقاط ضعف و قدرت خودش را می شناسد
  4. قدرت این را دارد که چیزهای جدیدی را امتحان کند
  5. نسبت به خودش مهربان است
  6. بیش از حد خودش را سرزنش نمی کند و سعی می کند از اشتباهاتش گذر کند
  7. باور دارد که وجودش ارزشمند است
  8. برای خودش وقت می گذارد
  9. باور دارد که لیاقت خوشبختی را دارد

احساسات افراد داری عزت نفس پایین 

افراد دارای عزت نفس پایین با این احساسات دست و پنجه نرم می کنند:

  1. احساس می کنند شدیدا بی ارزشند
  2. احساس می کنند عیب و ایراد دارند
  3. احساس می کنند آدم های بدی هستند
  4. احساس حقارت می کنند
  5. احساس می کنند دیگر هیچوقت حالشان خوب نخواهد شد
  6. احساس می کنند هیچکس هرگز دوستشان ندارد و نخواهد داشت و وجودشان دیگران را آزار می دهد

ریشه عزت نفس پایین 

بخش مهمی از اینکه چه چیزی باعث می شود تا عزت نفس پایینی داشته باشیم بر میگردد به دوران کودکی. همانطور که قبلا هم در مبحث تله های زندگی اشاره کردیم بخش زیادی از آنچه ما هستیم در سنین بسیار پایین و در محیط خانواده شکل گرفته است. عزت نفس هم یکی از آنهاست. ریشه ی عزت نفس پایین را باید در کودکی جست و جو کنیم. در ادامه به بعضی محیط ها و شرایطی که در به وجود آمدن عزت نفس پایین نقش دارند اشاره می کنیم:

  • بزرگ شدن در خانواده ای که والدین هیچ کدام از رفتارهای شما را تایید نمی کنند و این حس را در شما به وجود می آورند که هیچوقت کافی نیستید.
  • بزرگ شدن در خانواده ای که والدین اهمیتی به کودک نمی دهند و هیچ کدام از موفقیت هایش را نمی بینند باعث می شود تا کودک احساس کند که تلاش هایش ارزش توجه دیگران را ندارند.
  • بزرگ شدن در خانواده ای که والدین باهم مشکل دارند و همیشه دعوا می کنند باعث می شود تا کودک این احساس منفی را جذب کند.
  • والدینی که کودک را با رفتارها و حرف هایشان مسخره می کنند و آزار می دهند این احساس را در او به وجود می آورند که رها شده و تنهاست.
  • کودکانی که در خانواده هایی بزرگ می شوند که بیش از حد حمایت گرند. این افراد وقتی از دایره امن خانواده خارج می شوند توانایی مقابله با دنیای بیرون را ندارند و فکر می کنند همه باید مثل والدینشان با آنها رفتار کنند.
  • تجاوز یا تعرضات جنسی و فیزیکی و روانی
  • طرز فکر جامعه
  • تاثیر رسانه ها و جامعه ای که فقط به افراد با معیارهای خاصی خدمات می دهد.

چگونه می توانیم آن را افزایش دهیم؟

همانطور که اشاره کردیم عزت نفس پایین یک پیشامد درونی است که افکار و احساسات و نگاه ما نسبت به خودمان را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین اگر بخواهیم عزت نفسمان را افزایش دهیم در وهله اول باید بتوانیم این افکار و احساسات منفی را اصلاح کنیم.

افکار نامطلوبمان را اصلاح کنیم

 تحقیقات نشان میدهد که طرز فکر منفی عامل اصلی عزت نفس پایین است. این افکار منفی می توانند بسیار ویرانگر باشند و ما را در موقعیت های خطرناکی قرار دهند. بهتر است زمانی که این افکار به سراغمان می آیند سه سوال زیر را از خودمان بپرسیم:

  • آیا برای اثبات این فکرم هیچ مدرکی دارم؟
  • آیا نظر بقیه هم در موردم همینه؟
  • این افکار باعث میشن از خودم بدم بیاد یا خودم رو دوست داشته باشم؟

البته این به معنای تعریف های تو خالی نیست. در واقع کسی که عزت نفس بالایی دارد همه جنبه های وجودی خودش چه بد و چه خوب را با هم می پذیرد.

دفتر خاطرات

 اینکه بخواهید افکار منفی را درون مغزتان نگه دارید فقط باعث می شود که این افکار در ذهنتان بزرگ تر شوند. اما نوشتن شان کمک میکند تا متوجه شوید جنبه های خوبی هم دارید و باید به آنها توجه بیشتری کنید. برای تمرین میتوانید در کنار هر ویژگی بدی که می نویسید یکی از ویژگی های خوبتان را نام ببرید.

از حمایت دیگران بهره بگیرید

 اطرافتان را پر از آدم هایی کنید که نقاط قوت شما را می بینند و تقویتشان می کنند نه نقاط ضعفتان را. این امر نه تنها احساس خیلی خوبی به شما می دهد بلکه کمک می کند تا مثبت اندیش تر شوید.

به خودتان برسید

خودتان را لوس کنید! حتی اگر فکر می کنید لیاقتش را ندارید به خودتان برسید و برای خودتان وقت بگذارید زیرا درست همین زمان ها بیشتر از همیشه به آن نیاز دارید.

به دنبال علایق تان بروید

 اگر شما عزت نفس پایینی دارید و دارید این مقاله را می خوانید حتما با خودتان می گویید: ولی من اصلا نمی دونم به چی علاقه دارم که بخوام دنبالشون برم! این شرایط اصلا دور از انتظار نیست. تنها نیاز است کمی به خودتان زمان بدهید و توانایی ها و سرگرمی هایتان را بررسی کنید تا ببینید علاقه اصلی تان کجاست.

از شکست نترسید

 افرادی که عزت نفس پایینی دارند عموما خودشان را قضاوت می کنند و فکر می کنند همیشه شکست خواهند خورد. نمیخواهم بگویم که هیچکش شکست نمیخورد، تنها چیزی که از شما میخواهم این است که نگاهتان به شکست را عوض کنید و به این جمله کلیشه ای که شکست بخشی از موفقیت است ایمان داشته باشید.
بنابراین به یاد داشته باشید عزت نفس درون همه ی ما وجود دارد و تنها کاری که لازم است بکنید این است که عزت نفس گم شده تان را پیدا کنید و کمک کنید لایه های تاریک و ترسناکی که رویش نشسته تمیز شوند تا دوباره بدرخشد.


سخن پایانی

در این مقاله آموختیم که عزت نفس چیست و همچنین نشانه های عزت نفس پایین را معرفی کردیم.
در آخر و مهمتر از همه آموختیم که چگونه برای همیشه با عزت نفس پایین خداحافظی کنیم؟

پیشنهادات ویژه برای این مقاله

سوال و نظرات خودتون رو از طریق باکس دیدگاه در پایین با ما به اشتراک بذارید👇

دیدگاهتان را بنویسید