راه های افزایش انگیزه چیست؟ چطور در وجود خود انگیزه ایجاد کنیم؟

راه های افزایش انگیزه چیست؟ چطور در وجود خود انگیزه ایجاد کنیم؟

قبل از اینکه راه های افزایش انگیزه و ایجاد آن را به شما معرفی کنیم لازم است که ابتدا تعریف درستی از خود مفهوم انگیزه داشته باشیم. محققان دانشگاه میشیگان تعریفی برای انگیزه ارائه داده اند که شاید کامل ترین تعریف باشد.
انگیزه عامل اصلی جهت دار شدن و هدف دار شدن رفتار انسان هاست که با ایجاد سماجت و یا ایجاد اشتیاق در انجام کاری بروز می کند.

خب حال که تعریف انگیزه را دانستیم باید میزان انگیزه خود را بررسی کنیم. در واقع با ۳ معیار شما می توانید میزان انگیزه خود را مشخص کنید.
آنچه در این مقاله می خوانیم…

 

اول انتخاب ها و تصمیمات

اگر شما انتخاب ها و تصمیماتتان در راستای هدفی که در ذهن دارید باشد و هر چه جلوتر میروید تصمیمات جسورانه تری می گیرید نشان از انگیزه بالای شما و در غیر این صورت انگیزه شما در حال کاهش است.

دوم مصر بودن

اگر شما اصرار و پافشاری تان برای هدف تان رو به افزایش باشد خب به طبع انگیزه شما بالاست و در غیر این صورت در حال کاهش است.

سوم انرژی

آخرین معیار بررسی سطح انگیزه میزان انرژیی است که شما برای رسیدن به هدفتان صرف می کنید هر چه شدت انرژی که صرف به رسیدنتان به هدف می کنید به طبع انگیزه بالایی دارید

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم انتخاب ها و تصمیماتتان و میزان پافشاری و انرژی که صرف می کنید رابطه مستقیم با میزان انگیزه شما دارد. حال که انگیزه را شناختیم و معیار های اندازه گیری آن را دانستیم نوبت به معرفی راه های ایجاد انگیزه و افزایش انگیزه می رسد.

۱- نقش ضمیر ناخودآگاه در ایجاد انگیزه و افزایش انگیزه

ضمیر ناخودگاه انسان بسیار ساده و زود باور است دقیقا مانند کودکی ۴ – ۵ ساله که هرچیزی را اگر به او جدی بگویید باور می کند. بنابراین اگر انگیزه کافی برای انجام کاری ندارید یکی از راه های افزایش انگیزه وانمود کردن به انگیزه بالاست. زمانی که وانمود می کنید انگیزه بالای دارید ضمیر ناخودآگاه شما نیز باور می کند و برای افزایش انگیزه شما اقداماتی را انجام می دهد که شما نتیجه آن را بعد از چند روز می توانید ببینید. برای اینکا می توانید مدام از خود سوالاتی بپرسید که جنبه روحیه بخش دارند.

مثلا الان در زندگیم از چه چیز هایی خوشحالم و لذت می برم؟  چطور میتوانم این ویژگی ها را در زندگی خودم افزایش دهم؟ این موارد چطور در زندگی من اثر مثبت می گذارند؟ همه این ها و سایر سوالاتی از این قسم سوالات انگیزشی هستند که پاسخ درست به آنها باعث افزایش انگیزه شما می شود. زیرا باعث افزایش درک شما نسبت به شرایط  موجود و خواسته هایتان می شود. مثبت اندیشیدن و کمتر بها دادن به نقاط منفی باعث می شود ضمیر ناخودآگاه شما نیز موارد مثبت هدف شما را بیشتر از نقاط منفی در نظر بگیرد بنابراین ایجاد انگیزه می کند تا شما زود تر به آن هدف و نتایج مثبت آن دست پیدا کنید.

دقیقا مانند کودکی که مصر به خرید آبنبات است. در خصوص موارد منفی هم این را بدانید و مطمئن باشید که شما تنها نیستید و همه افرادی که هدف مشترکی با شما دارند با آن نقاط منفی دست و پنجه نرم خواهند کرد. پس خود را در این وادی تنها نبینید و به جای ترسیدن به دنبال راهکار باشید کودک درون شما بسیار خلاق تر از خود شماست حتما راهی را برای برون رفت و حل نقاط منفی هدفتان پیدا می کند. فقط کافیست در خود ایجاد انگیزه کنید و طبق برنامه جلو بروید. قدرت ضمیر ناخودگاه را دست کم نگیرید درست است که بسیار زود باور است اما به شدت قوی و قدرتمند است. شما هم هوشمند هستید از نقطه ضعف زود باوری ضمیر ناخودآگاه برای منافع خود بهرمند شوید.

۲- یکی دیگر از راه های افزایش انگیزه تکنیک سبزی خرد کن است

ایجاد انگیزه

کار های بزرگ خود را که نیاز به انگیزه بالا برای انجام آنها دارید به داخل دستگاه سبزی خرد کن بیاندازید تا حسابی ریز شوند. حال کار شما به اجزای کوچک تری تبدیل شده است که می توانید با یک به یک با همین انگیزه موجود انجام دهید و هر بار که یکی از اجزا را انجام می دهید باعث افزایش انگیزه شما برای رفتن به مرحله بعد می شود.

مثلا اگر می خواهید مهاجرت کنید اما انگیزه کافی برای آن را ندارید. می توانید ابتدا آنرا به داخل سبزی خرد کن بیاندازید تا به اجزای کوچکتری مانند ، دریافت مدرک زبان، چاپ مقاله، تامین هزینه سفر و اقامت، اخذ موافقت نامه استخدام در کشور مقصد و … وقتی این اجزا را یک به یک با موفقیت انجام می دهید به انگیزه شما بیشتر و بیشتر می شود. زیرا شما وقتی میزان موفقیت های خود را بررسی می کنید این موفقیت های ریز ریز باعث ایجاد انگیزه ها بزرگ در شما می شود.

هرگاه احساس کردید که انگیزه شما کم شده است به موفقیت های پیشین خود فکر کنید. البته در این تکنیک باید این نکته را گوش زد کنم که هرگز کار هارا بیش از حد کوچک نکنید تا زمانی که موفق می شوید این پیروزی برایتان دل چسب باشد. مثلا برای همان مثال مهاجرت ثبت نام در کلاس زبان درست است که جز کوچکی از هدف مهاجرت است اما پیروزی خاصی برای شما محسوب نمی شود پس به طبع انگیزه ای را نیز برای شما ایجاد نمی کند.

در کنار این تکنیک روش دیگری نیز وجود دارد که این ۲ در کنار هم باعث تکمیل تر شدن  ایجاد انگیزه بیشتر در شما می شود. و آن این است که اهداف کوچک حاصل از هدف غایی خود را ماکزیمم کنید. اجازه دهید با همان مثال مهاجرت این موضوع را بیشتر توضیح دهم. همانطور که قرار شد ما هدف اصلیمان که مهاجرت است را به روش اجزای کوچکی تقسیم کردیم اما کیفیت این اجزا مهم است.

مثلا برای رفتن به کشور های اروپایی مدرک آیلتس ۶.۵ کفایت می کند که شما مطمئنا به راحتی و با کمی تلاش می توانید به آن برسید اما اگر هدف کوچک شده خود را گرفتن آیلتس ۸ کنید آنگاه این هدف به اندازه خود هدف اصلی بزرگ می شود که برای رسیدن به آن باید تلاش بسیاری انجام دهید. آنگاه پیروزی در کسب ایلتس ۸ چنان ایجاد انگیزه می کند که باور نمی کنید و با تلاش و آسوده خاطر بیشتری به سمت هدف غایی خود می روید.

۳- افزایش اعتماد به نفس = افزایش انگیزه

اعتماد به نفس با انگیزه رابطه مستقیم دارد به این معنی که هر چه اعتماد به نفس تان بالاتر باشد باعث افزایش انگیزه شما می شود. زیرا یکی از دلایلی که باعث بی انگیزگی و تنبلی شما می شود ترسیدن از انجام آن کار است بنابراین توصیه می کنیم اگر اعتماد به نفستان پایین است مقاله راه های افزایش اعتماد به نفس را حتما مطالعه کنید. اما برای توضیح بیشتر درباره ارتباط ایجاد انگیزه با اعتماد به نفس باید بگوییم زمانی که خود را با خودتان مقایسه می کنید و راهی را که تا کنون طی نموده اید را بررسی می کنید.

تغییرات و موفقیت های مادی و معنوی که در مدت معلوم داشته اید را بررسی می کنید و میبینید که از کجا به کجا رسیده اید در شما اعتماد به نفسی ایجاد می کند مسبب ایجاد انگیزه و افزایش انگیزه می شود. همچنین خود را قهرمان بدانید و مانن قهرمانان رفتار کنید. قهرمانان نیز در زندگی خودشان بالا پایین های زیادی دارند شما هم به عنوان قهرمان در مسیر خود باید مشکلاتی داشته باشید در غیر این صورت قهرمان بودن معنی ندارد. پس قهرمان بودن و قهرمانی کردن باعث افزایش اعتماد به نفس که مساوی افزایش انگیزه است می شود. قهرمان زندگیت خودتی و هیچ کس بهتر از تو نمیتونه چالش های زندگیتو حل کنه.

منابع

 

محتویات دپارتمان در یک نگاه

ترتیب پیشنهادی فرافکر برای مطالعه مطالب دپارتمان

دیدگاهتان را بنویسید